Godkjenning av stamnavn


Pappan min og meg - med katten - på farmor sitt kjøkken for lenge lenge siden. Farmor hadde en sort vakker katt som jaktet rotter og mus på gården deres i Vesterålen.



I går kom det mail fra "Ishavskatten" / Norske Rasekattklubbers Riksforbund (NRR) om at min søknad om stamnavn "NO*Alterskjær" er godkjent av den internasjonale katteorganisasjonen FIFE. Det gikk utrolig raskt! Søknaden ble sendt inn 30. august og allerede en måned senere kom det hyggelig og positivt svar.

Vi hadde mange og lange diskusjoner i det Sundsetske hjem før søknad om stamnavn ble sendt inn. Hva skulle katteriet hete!?? "KATTASTROFE" mente vår sønn på 13..... morsmom vri - men det gav litt sånn dårlige wibes syntes mor i huset. "RAILLKATTLIA" var også oppe som forslag - vi bor jo tross alt i Tromsø - men det var vist allerede opptatt!






Det første navne-alternativet, "SnykovetKatten", ble desverre ikke godkjent. Men alternativ nummer to, "Alterskjær", gikk altså igjennom og det var koselig for Alterskjær er min farmors pikenavn og mitt mellomnavn. Jeg tok farmor sitt pikenavn som mellomnavn til minne om henne - og nå blir dette navnet også STAMNAVN for vårt fremtidige oppdrett av Maine Coons.

Kattungen vår - Puma - er bare 15 uker - så et evt oppdrett er langt frem. Men planen er at Puma skal få selskap av en Maine Coon pus nummer to i løpet av året som kommer - og så får vi se hva fremtiden bringer. Dere kan følge katteriet vårt på denne bloggen: Alterskjær´s Maine Coons.

We are happy to announce that our application for a cattery name has been accepted by FIFE - Fédération Internationale Féline. Our cattery / breeding name is "NO*Alterskjær".

You can follow us on this blog and on the Instagram account "Snykovet". Snykovet is the name of our kennel. I have been a breeder of Siberian huskies since 2011.

Tromsø, Oct 1 - 2017
Monica Alterskjær Sundset





Kommentarer